Cesti_RAFaci_-_logo_120x160.png, 30kB
Email:
cestirafaci@seznam.cz
Telefon:
+420 776594885
Adresa:
Čeští RAFáci
Puklice 52
58831 Puklice (u Jihlavy)
Czech Republic
      ČEŠTÍ  RAFÁCI   -   CZECH  RAF  CREW      
facebook.gif, 1,3kB jazyk_cesky.png, 637B jazyk_anglicky.png, 826B

Českoslovenští letci - Josef Adam

Části: Životopis, Zařazení u jednotek, Dosažená vítězství, Používané letouny, Literatura a weby, Chronologie důležitých událostí.

adam_josef.jpg, 10kB Josef Adam - plk., F/Lt RAF č. 788008 (149567), stíhací pilot

* 10. 9. 1913 Vídeň (Rakousko), domovská příslušnost Brtnice u Jihlavy
† 19. 7. 1996 Praha

Bojoval ve Francouzském letectvu (Armée de l'Air) a britském Královském letectvu (Royal Air Force).

Poznámka: V Seznamu příslušníků čs. letectva v RAF i na několika dalších místech je uvedeno chybné datum narození 10. 10. Bohužel toto bylo mylně převzato i při publikování článku ke 100. výročí narození v tisku. Velké díky patří letcovým příbuzným, kteří laskavou radou toto uvedli na pravou míru.

Životopis

Článek sepsaný pro MF DNES. Původní verze byla redaktorem upravena a publikována také na portálu iDNES.cz.

100. výročí letce Josefa Adama
Válečný pilot Josef Adam se narodil 10. září 1913 ve Vídni, i tak je ale velmi spjatý s naším krajem – po otci legionáři získal domovskou příslušnost v Brtnici a později po válce pobýval v Jihlavě. Jméno je uvedeno na pamětní desce v kostele Povýšení sv. Kříže. Připomeňme si při této příležitosti i jeho osud.
Muž s vlasteneckým srdcem nastoupil 1. října 1931 do prostějovské letecké školy, postupně se stal pilotem-stíhačem, později také instruktorem. Německá okupace a vznik Protektorátu jej nezlomily. Odešel s touhou aktivně se podílet na obnovení svobody vlasti. Přes Polsko se dostal do francouzské cizinecké legie a teprve začátkem války jej převeleli k peruti na Středním východě. Porážka Francie zapříčinila další přesun, tentokrát lodí okolo Afriky až do anglického Liverpoolu. Zde byl přijat do RAF VR, dobrovolnické zálohy královského letectva. Počátkem roku 1941 absolvoval přeškolení a byl přidělen k 3. EFTS, škole pro výcvik základů létání, kde učil např. i budoucí čs. stíhací eso Otto Smika. Nástup k 68. noční stíhací peruti v květnu 1942 mu dal naději na otevřený střet s nepřítelem. Úkolem jednotky bylo vyhledávání německých bombardérů, které za tmy útočily na britská města. S radarovým operátorem Fridolínem Gemrodem na stroji Bristol Beaufighter Mk. VIF zasáhli Dornier Do 217, který v plamenech zmizel v mracích - pravděpodobný sestřel. Cvičný let v noci ze 17. na 18. srpna 1943 se náhle změnil v tvrdý boj. Pozemní kontrola je krátce po půlnoci navedla na přilétající záškodníky, Gemrod zkoordinoval přiblížení a přesná Adamova palba ze čtyř dvacetimilimetrových kanonů postupně skoncovala se dvěma Dorniery. Před koncem války spolu zneškodnili ještě jednu Hitlerovu odvetnou zbraň, letounovou střelu V1.
8. květen 1945 přinesl vítězství nad nacistickým zlem a srpen pak kýžený návrat domů do osvobozeného Československa. Čas byl plný radosti a nadějí. Stal se dopravním pilotem u ČSA, ale jen na krátko... Uchvácení moci komunisty po únoru 1948 zmařilo vyhlídky na pěknou budoucnost. Místo vděku za válečné úsilí se dočkal vyhazovu z práce, výslechů StB, podřadných zaměstnání. Perzekuce zasáhly i celou rodinu. Až teprve po listopadu 1989 se on i část jeho statečný spolubojovníků dočkali alespoň trochy uznání. Plukovník Josef Adam zesnul v Praze 19. července 1996.
Čest jeho památce! Nezapomínejme, byl a je jedním z našich hrdinů, vzorů pro příští generace.

Bohužel kvůli výše popsané chybě v datu narození byl tento článek publikován až 10. října, tedy de facto k výročí 100 let a 1 měsíc. Omlouvám se.   Joe

Stručnější verze připravená pro Jihlavské listy.

100. výročí letce Josefa Adama
Jméno této osobnosti bohužel patrně nebude mnoha lidem známo... Tedy, kdo to vlastně byl, proč je zmíněn v regionálním tisku?
Byť se narodil 10. září 1913 až v daleké Vídni, je velmi spřízněn s Vysočinou - domovskou příslušnost měl po otci legionáři v Brtnici a po válce pobýval přímo v Jihlavě.
Už ve 30. letech se stal pilotem-stíhačem. Německá okupace v roce 1939 prokázala jeho silné vlastenecké cítění. Odešel bojovat za svobodu. Přes Polsko vedla cesta do Francie, ale ani ta před Německou agresí neobstála. Nakonec se v létě 1940 dostal Velké Británie, kde vstoupl do RAF VR, dobrovolnické zálohy královského letectva. Přeškolil se britské letouny a sloužil jako instruktor. V květnu 1942 byl převelen k čs. letce v 68. noční stíhací peruti vyzbrojené stroji Bristol Beaufighter Mk. VIF. Úkolem operačních letů byla především obrana měst před útoky Luftwaffe. Spolu se svým radarovým operátorem Fridolínem Gemrodem dosáhli jednoho pravděpodobného sestřelu a v noci ze 17. na 18. srpna 1943 dokonce dvou jistě zničených Dornierů Do 217. Do konce války zneškodnili ještě jednu létající bombu V1.
8. květen 1945 znamenal vítězství v Evropě. Návrat do vlasti byl plný nadějí. Komunistický převrat v únoru 1948 ale uvrhl zemi na dlouhých čtyřicet let do temnot. Vyhodili jej z práce u ČSA, perzekuovali jeho i rodinu... Za válečné snahy se dočkal akorát pohrdání ze strany zločinného režimu i od části společnosti. Útrapy jej ale nezlomily a po listopadu 1989 se situace alespoň částečně zlepšila.
Pan plukovník Josef Adam, držitel mnoha válečných vyznamenání, zemřel v Praze 19. července 1996. Čest jeho památce!

Jihlavský kostel Povýšení sv. Kříže ukrývá nejednu historickou zajímavost. Je vhodné připomenout, že jsou zde umístěny i pamětní desky se jmény mnoha místních obětí válek, odbojářů, letců a řady dalších, včetně představeného Josef Adama.

Zařazení u operačních jednotek

Francie - Armée de l'Air (Francouzské letectvo)
20.1.1940 - 9.7.1940: Groupe de Chasse (stíhací skupina) I/7, 1. escadrille
Velká Británie - Royal Air Force (Královské letectvo)
11.5.1942 - 8.11.1943: 68. squadron (peruť)
15.5.1944 - 20.4.1945: 68. squadron (peruť)
Uvedeno rovněž v sekci Čs. letci - Stíhači v RAF / A / Josef Adam.

Dosažená vítězství

7.8.1942, 23:00-1:40
1 bombardér Dornier Do 217 pravděpodobně sestřelen u Cambridge osádkou F/Sgt Josef Adam & Sgt Fridolín Gemrod na stroji Beaufighter Mk. IF X7583 WM-G.
18.8.1943, 00:12
1 bombardér Dornier Do 217 jistě sestřelen osádkou W/O Josef Adam & F/Sgt Fridolín Gemrod na stroji Beaufighter Mk. VIF V8749 WM-G.
18.8.1943, 00:43
1 bombardér Dornier Do 217 jistě sestřelen osádkou W/O Josef Adam & F/Sgt Fridolín Gemrod na stroji Beaufighter Mk. VIF V8749 WM-G (levé křídlo poškozeno odletujícími troskami nepřítele).
30.7.1944
1 létající puma V1 jistě sestřelena nad Severním možem osádkou F/O Josef Adam & W/O Fridolín Gemrod na stroji Mosquito NF Mk. XVII WM-A.

Používané letouny

Francie - Armée de l'Air
MS406C1_7_788_-_Adam_1940__450x144.jpg, 13kB
Morane-Saulnier M.S.406C.1, černá 7, č. 788 - pilot Cap.Chef Josef Adam, 1. escadrilla GC I/7, základna Raynak v Sýrii, 1940
(Rajlich J. - Na nebi sladké Francie)

Velká Británie - Royal Air Force
Beaufighter_IF_WM-G_X7583_-_Adam_Gemrod_1942__650x195.jpg, 22kB
Bristol Beaufighter Mk.IF, WM-G, č. X7583 - pilot F/Sgt Josef Adam & operátor radaru Sgt Fridolín Gemrod, základna Coltishall, 1942
(Šorel V. - Češi a Slováci v oblacích)

Literatura a weby

Knihy (info)
Vávrová Milada: Rytíři Vysočiny
Rajlich Jiří: Na nebi sladké Francie
Rajlich Jiří, Sehnal Jiří: Kočičí oči - Čs. noční stíhači v RAF 1940-1945
Webové stránky
Seznam příslušníků československého letectva v RAF (1940-1945): acr.army.cz
Vojenský ústřední archiv: vuapraha.cz
Valka.cz - Stíhací skupina I/7: forum.valka.cz
Valka.cz - 68. peruť RAF: forum.valka.cz
Většina z uvedených knih a webů je použita jako zdrojová data pro tuto sekci.

Chronologie důležitých událostí

10.10.1913 Narodil se ve Vídni. Otec legionář, po něm získal domovskou příslušnost v Brtnici u Jíhlavy
1.10.1931 Nastoupil do Školy leteckého dorostu Prostějov.
31.7.1933 Úspěšně dokončil studium, získal odbornost pilot.
1.8.1933 Přidělen k 3. leteckému pluku Milana Rastislava Štefánika na Slovensko. Působil postupně jako denní i noční stíhač a instruktor.
23.9.1938 Všeobecná mobilizace, vstup Československa do branné pohotovosti.
29.9.1938 Podepsána Mnichovská dohoda.
1939
15.3.1939 Obsazení Československa Německou armádou.
16.3.1939 Přesun ze Slovenského štátu zpět na území Čech, resp. Protektorátu
13.5.1939 Vydal se do exilu bojovat za svobodu.
16.5.1939 Překročil hranice Polska.
21.5.1939 Přihlásil se u čs. vojenského úřadu v Krakově.
23.5.1939 Odplul na lodi Batory z přístavu Gdyně směr Francie - první transport skupiny 23 letců.
26.5.1939 Přistání v Cherbourgu a přesun vlakem do kasáren v Saint-Lo.
9.6.1939 Podepsal pětiletý závazek ve francouzské cizinecké legii. Přesun skupiny vlakem do Marseille.
10.6.1939 Nástup v pevnosti St. Jean.
17.6.1939 Plavba lodí General Tirman přes Středozemní moře do Oranu.
19.6.1939 Přesun vlakem pevnosti Sidi Bel Abbars, kasáren 1. pluku cizinecké legie.
  Pěší výcvik...
1.9.1939 Začátek 2. světové války, napadení Polska německou armádou.
2.9.1939 Propuštění z legie.
6.9.1939 Přidělen k Escadrille Regionalle de Chasse (stíhací peruti) 574 v Tunisu.
13.9.1939 Zahájení přeškolení na francouzské letouny ve výcvikovém středisku v Blídě.
1.12.1939 Dostal pilotní odznak č. 28176 a byl povýšen do hodnosti Caporal-chef (zhruba mezi desátník a četař).
2.10.1939 Podepsána dohoda o obnovení čs. armády ve Francii.
1940
20.1.1940 Převelen k 1. escadrille (letce) Groupe de Chasse (stíhací peruti) I/7 vyzbrojené letouny Morane Saulnier M.S.406C.1 a umístěné v Oranu. U jednosty s ním byli i V. Hájek, B. Tobyška, E. Krajina, F. Sýkora, F. Vancl a H. Hrbáček. Přesun lodí Sidi bel Abbés do Marseille.
22.1.1940 Změna určení jednotky - místo západní fronty Střední východ.
23.1.1940 Odesláni lodí Provence přes Alexandrii do Bejrútu.
31.1.1940 Příjezd na letiště Rayak mezi Libanonem a Antilibanonem.
10.5.1940 Zahájení německého západního tažení - začátek bitvy o Francii.
1.6.1940 Podepsána dohoda o vybudování vlastní čs. letecké jednotky ve Francii.
17.6.1940 Žádost maršála Philippe Pétaina o příměří.
22.6.1940 Francouzská kapitulace.
10.7.1940 Začátek bitvy o Británii (oficiální datum).
31.10.1940 Konec bitvy o Británii (oficiální datum).
1941
1942
1943
1944
1945
8.5.1945 Kapitulace Německa - konec války v Evropě.

Sekce bude postupně doplněna o řadu dalších údajů.

 
Informace a materiály z tohoto webu lze využít pro připomínání památky našich letců a další pozitivní záměry v souladu s idejemi spolku.
Pokud by šlo o převzetí dat, publikování jinde, komerční oblast a podobně, považujeme za fér nás nejprve kontaktovat. Vynasnažíme se být ku pomoci.

 

Vyhledávání

Info a odkazy

Muzeum RAF Police
Pravidelné články o čs. letcích:
Free Czechoslovak Air Force
Památníky čs. letcům RAF
Pozvánky (komplet: Aktuality)
12. října, 13:00-18:00 (sobota)
Den otevřených dveří hangáru & Setkání Trenérů - Letecké Muzeum Točná (web)
16. listopadu, 13:00-18:00 (sobota)
Den otevřených dveří - Letecké Muzeum Točná (web)
Kalendář (komplet: Aktuality)
10. října
Karel Schoř (110) - plk., F/Lt RAF (bombardovací pilot)
* 10.10.1914 Moravské Bránice u Ivančic
† 17.3.1986 Praha
Milan M. Štoček (106) - pplk., Sgt RAF (palubní radiotelegrafista / střelec)
* 10.10.1918 Praha
† 25.5.1941 u Langhamu
Novinky (komplet: Aktuality)
5. května
  Čs letci - Letci z okolí - nová sekce umožňující zobrazit v mapě letce narozené v okolí zvolené lokality a vypsat jejich údaje v tabulce. Využít se dá i aktuální GPS pozice třeba telefonu.
Prosby
Kdyby se náhodou našel nějaký dobromyslný podporovatel naší činnosti... Budeme rádi :o)
Weby přátel a další odkazy
Daniel Švec, Letecké muzeum Točná.
KVH Sky Riders, KVH "Pětačtyřicítka" Brno, KHL Jindřichův Hradec, Classic Trainers, KX-B, Čs. letci, 21. zTL Čáslav, 22. zVrL Náměšť n. O., Spolek pro voj. pietní místa, Pterodactyl Flight, ...
Flying Revue, Shop 211 SQN, VálečníPtáci.Cz, Air-Shop.cz, Krtmítko pro duši, ...
(více: Odkazy)