Českoslovenští letci - Josef Adam
Části: Životopis, Zařazení u jednotek, Dosažená vítězství, Používané letouny, Literatura a weby, Chronologie důležitých událostí.
Josef Adam - plk., F/Lt RAF č. 788008 (149567), stíhací pilot * 10. 9. 1913 Vídeň (Rakousko), domovská příslušnost Brtnice u Jihlavy † 19. 7. 1996 Praha Bojoval ve Francouzském letectvu (Armée de l'Air) a britském Královském letectvu (Royal Air Force). Poznámka: V Seznamu příslušníků čs. letectva v RAF i na několika dalších místech je uvedeno chybné datum narození 10. 10. Bohužel toto bylo mylně převzato i při publikování článku ke 100. výročí narození v tisku. Velké díky patří letcovým příbuzným, kteří laskavou radou toto uvedli na pravou míru. |
Životopis
Článek sepsaný pro MF DNES. Původní verze byla redaktorem upravena a publikována také na portálu iDNES.cz.100. výročí letce Josefa Adama
Válečný pilot Josef Adam se narodil 10. září 1913 ve Vídni, i tak je ale velmi spjatý s naším krajem po otci legionáři získal domovskou příslušnost v Brtnici a později po válce pobýval v Jihlavě. Jméno je uvedeno na pamětní desce v kostele Povýšení sv. Kříže. Připomeňme si při této příležitosti i jeho osud.
Muž s vlasteneckým srdcem nastoupil 1. října 1931 do prostějovské letecké školy, postupně se stal pilotem-stíhačem, později také instruktorem. Německá okupace a vznik Protektorátu jej nezlomily. Odešel s touhou aktivně se podílet na obnovení svobody vlasti. Přes Polsko se dostal do francouzské cizinecké legie a teprve začátkem války jej převeleli k peruti na Středním východě. Porážka Francie zapříčinila další přesun, tentokrát lodí okolo Afriky až do anglického Liverpoolu. Zde byl přijat do RAF VR, dobrovolnické zálohy královského letectva. Počátkem roku 1941 absolvoval přeškolení a byl přidělen k 3. EFTS, škole pro výcvik základů létání, kde učil např. i budoucí čs. stíhací eso Otto Smika. Nástup k 68. noční stíhací peruti v květnu 1942 mu dal naději na otevřený střet s nepřítelem. Úkolem jednotky bylo vyhledávání německých bombardérů, které za tmy útočily na britská města. S radarovým operátorem Fridolínem Gemrodem na stroji Bristol Beaufighter Mk. VIF zasáhli Dornier Do 217, který v plamenech zmizel v mracích - pravděpodobný sestřel. Cvičný let v noci ze 17. na 18. srpna 1943 se náhle změnil v tvrdý boj. Pozemní kontrola je krátce po půlnoci navedla na přilétající záškodníky, Gemrod zkoordinoval přiblížení a přesná Adamova palba ze čtyř dvacetimilimetrových kanonů postupně skoncovala se dvěma Dorniery. Před koncem války spolu zneškodnili ještě jednu Hitlerovu odvetnou zbraň, letounovou střelu V1.
8. květen 1945 přinesl vítězství nad nacistickým zlem a srpen pak kýžený návrat domů do osvobozeného Československa. Čas byl plný radosti a nadějí. Stal se dopravním pilotem u ČSA, ale jen na krátko... Uchvácení moci komunisty po únoru 1948 zmařilo vyhlídky na pěknou budoucnost. Místo vděku za válečné úsilí se dočkal vyhazovu z práce, výslechů StB, podřadných zaměstnání. Perzekuce zasáhly i celou rodinu. Až teprve po listopadu 1989 se on i část jeho statečný spolubojovníků dočkali alespoň trochy uznání. Plukovník Josef Adam zesnul v Praze 19. července 1996.
Čest jeho památce! Nezapomínejme, byl a je jedním z našich hrdinů, vzorů pro příští generace.
Bohužel kvůli výše popsané chybě v datu narození byl tento článek publikován až 10. října, tedy de facto k výročí 100 let a 1 měsíc. Omlouvám se. Joe
Stručnější verze připravená pro Jihlavské listy.
100. výročí letce Josefa Adama
Jméno této osobnosti bohužel patrně nebude mnoha lidem známo... Tedy, kdo to vlastně byl, proč je zmíněn v regionálním tisku?
Byť se narodil 10. září 1913 až v daleké Vídni, je velmi spřízněn s Vysočinou - domovskou příslušnost měl po otci legionáři v Brtnici a po válce pobýval přímo v Jihlavě.
Už ve 30. letech se stal pilotem-stíhačem. Německá okupace v roce 1939 prokázala jeho silné vlastenecké cítění. Odešel bojovat za svobodu. Přes Polsko vedla cesta do Francie, ale ani ta před Německou agresí neobstála. Nakonec se v létě 1940 dostal Velké Británie, kde vstoupl do RAF VR, dobrovolnické zálohy královského letectva. Přeškolil se britské letouny a sloužil jako instruktor. V květnu 1942 byl převelen k čs. letce v 68. noční stíhací peruti vyzbrojené stroji Bristol Beaufighter Mk. VIF. Úkolem operačních letů byla především obrana měst před útoky Luftwaffe. Spolu se svým radarovým operátorem Fridolínem Gemrodem dosáhli jednoho pravděpodobného sestřelu a v noci ze 17. na 18. srpna 1943 dokonce dvou jistě zničených Dornierů Do 217. Do konce války zneškodnili ještě jednu létající bombu V1.
8. květen 1945 znamenal vítězství v Evropě. Návrat do vlasti byl plný nadějí. Komunistický převrat v únoru 1948 ale uvrhl zemi na dlouhých čtyřicet let do temnot. Vyhodili jej z práce u ČSA, perzekuovali jeho i rodinu... Za válečné snahy se dočkal akorát pohrdání ze strany zločinného režimu i od části společnosti. Útrapy jej ale nezlomily a po listopadu 1989 se situace alespoň částečně zlepšila.
Pan plukovník Josef Adam, držitel mnoha válečných vyznamenání, zemřel v Praze 19. července 1996. Čest jeho památce!
Jihlavský kostel Povýšení sv. Kříže ukrývá nejednu historickou zajímavost. Je vhodné připomenout, že jsou zde umístěny i pamětní desky se jmény mnoha místních obětí válek, odbojářů, letců a řady dalších, včetně představeného Josef Adama.
Zařazení u operačních jednotek
Francie - Armée de l'Air (Francouzské letectvo)20.1.1940 - 9.7.1940: Groupe de Chasse (stíhací skupina) I/7, 1. escadrille
Velká Británie - Royal Air Force (Královské letectvo)
11.5.1942 - 8.11.1943: 68. squadron (peruť)
15.5.1944 - 20.4.1945: 68. squadron (peruť)
Uvedeno rovněž v sekci Čs. letci - Stíhači v RAF / A / Josef Adam.
Dosažená vítězství
7.8.1942, 23:00-1:401 bombardér Dornier Do 217 pravděpodobně sestřelen u Cambridge osádkou F/Sgt Josef Adam & Sgt Fridolín Gemrod na stroji Beaufighter Mk. IF X7583 WM-G.
18.8.1943, 00:12
1 bombardér Dornier Do 217 jistě sestřelen osádkou W/O Josef Adam & F/Sgt Fridolín Gemrod na stroji Beaufighter Mk. VIF V8749 WM-G.
18.8.1943, 00:43
1 bombardér Dornier Do 217 jistě sestřelen osádkou W/O Josef Adam & F/Sgt Fridolín Gemrod na stroji Beaufighter Mk. VIF V8749 WM-G (levé křídlo poškozeno odletujícími troskami nepřítele).
30.7.1944
1 létající puma V1 jistě sestřelena nad Severním možem osádkou F/O Josef Adam & W/O Fridolín Gemrod na stroji Mosquito NF Mk. XVII WM-A.
Používané letouny
Francie - Armée de l'AirMorane-Saulnier M.S.406C.1, černá 7, č. 788 - pilot Cap.Chef Josef Adam, 1. escadrilla GC I/7, základna Raynak v Sýrii, 1940
(Rajlich J. - Na nebi sladké Francie)
Velká Británie - Royal Air Force
Bristol Beaufighter Mk.IF, WM-G, č. X7583 - pilot F/Sgt Josef Adam & operátor radaru Sgt Fridolín Gemrod, základna Coltishall, 1942
(Šorel V. - Češi a Slováci v oblacích)
Literatura a weby
Knihy (info)Vávrová Milada: Rytíři Vysočiny
Rajlich Jiří: Na nebi sladké Francie
Rajlich Jiří, Sehnal Jiří: Kočičí oči - Čs. noční stíhači v RAF 1940-1945
Webové stránky
Seznam příslušníků československého letectva v RAF (1940-1945): acr.army.cz
Vojenský ústřední archiv: vuapraha.cz
Valka.cz - Stíhací skupina I/7: forum.valka.cz
Valka.cz - 68. peruť RAF: forum.valka.cz
Většina z uvedených knih a webů je použita jako zdrojová data pro tuto sekci.
Chronologie důležitých událostí
10.10.1913 | Narodil se ve Vídni. Otec legionář, po něm získal domovskou příslušnost v Brtnici u Jíhlavy |
1.10.1931 | Nastoupil do Školy leteckého dorostu Prostějov. |
31.7.1933 | Úspěšně dokončil studium, získal odbornost pilot. |
1.8.1933 | Přidělen k 3. leteckému pluku Milana Rastislava Štefánika na Slovensko. Působil postupně jako denní i noční stíhač a instruktor. |
23.9.1938 | Všeobecná mobilizace, vstup Československa do branné pohotovosti. |
29.9.1938 | Podepsána Mnichovská dohoda. |
1939 | |
15.3.1939 | Obsazení Československa Německou armádou. |
16.3.1939 | Přesun ze Slovenského štátu zpět na území Čech, resp. Protektorátu |
13.5.1939 | Vydal se do exilu bojovat za svobodu. |
16.5.1939 | Překročil hranice Polska. |
21.5.1939 | Přihlásil se u čs. vojenského úřadu v Krakově. |
23.5.1939 | Odplul na lodi Batory z přístavu Gdyně směr Francie - první transport skupiny 23 letců. |
26.5.1939 | Přistání v Cherbourgu a přesun vlakem do kasáren v Saint-Lo. |
9.6.1939 | Podepsal pětiletý závazek ve francouzské cizinecké legii. Přesun skupiny vlakem do Marseille. |
10.6.1939 | Nástup v pevnosti St. Jean. |
17.6.1939 | Plavba lodí General Tirman přes Středozemní moře do Oranu. |
19.6.1939 | Přesun vlakem pevnosti Sidi Bel Abbars, kasáren 1. pluku cizinecké legie. |
Pěší výcvik... | |
1.9.1939 | Začátek 2. světové války, napadení Polska německou armádou. |
2.9.1939 | Propuštění z legie. |
6.9.1939 | Přidělen k Escadrille Regionalle de Chasse (stíhací peruti) 574 v Tunisu. |
13.9.1939 | Zahájení přeškolení na francouzské letouny ve výcvikovém středisku v Blídě. |
1.12.1939 | Dostal pilotní odznak č. 28176 a byl povýšen do hodnosti Caporal-chef (zhruba mezi desátník a četař). |
2.10.1939 | Podepsána dohoda o obnovení čs. armády ve Francii. |
1940 | |
20.1.1940 | Převelen k 1. escadrille (letce) Groupe de Chasse (stíhací peruti) I/7 vyzbrojené letouny Morane Saulnier M.S.406C.1 a umístěné v Oranu. U jednosty s ním byli i V. Hájek, B. Tobyška, E. Krajina, F. Sýkora, F. Vancl a H. Hrbáček. Přesun lodí Sidi bel Abbés do Marseille. |
22.1.1940 | Změna určení jednotky - místo západní fronty Střední východ. |
23.1.1940 | Odesláni lodí Provence přes Alexandrii do Bejrútu. |
31.1.1940 | Příjezd na letiště Rayak mezi Libanonem a Antilibanonem. |
10.5.1940 | Zahájení německého západního tažení - začátek bitvy o Francii. |
1.6.1940 | Podepsána dohoda o vybudování vlastní čs. letecké jednotky ve Francii. |
17.6.1940 | Žádost maršála Philippe Pétaina o příměří. |
22.6.1940 | Francouzská kapitulace. |
10.7.1940 | Začátek bitvy o Británii (oficiální datum). |
31.10.1940 | Konec bitvy o Británii (oficiální datum). |
1941 | |
1942 | |
1943 | |
1944 | |
1945 | |
8.5.1945 | Kapitulace Německa - konec války v Evropě. |
Sekce bude postupně doplněna o řadu dalších údajů.
Informace a materiály z tohoto webu lze využít pro připomínání památky našich letců a další pozitivní záměry v souladu s idejemi spolku.
Pokud by šlo o převzetí dat, publikování jinde, komerční oblast a podobně, považujeme za fér nás nejprve kontaktovat. Vynasnažíme se být ku pomoci.